De storende inktvlek in de lucht en in de dakpartij bleek niet oplosbaar. Onder de stereomicroscoop heb ik met een scalpel de inkt zo veel mogelijk verminderd. De toon van de resterende inktvlek is nu ongeveer hetzelfde als die van de omgeving. |
![]() |
Diorama's zijn een soort 'kijkkastjes' met perspectivisch effect. Ze zijn gemaakt door de Surinaamse kunstenaar Gerrit Scouten die leefde van 1779 tot 1839. Al in 1881 wordt er melding gemaakt van Diorama's die in het bezit zijn van 'Koloniaal-Militair invalidenhuis Bronbeek' (lees voor meer informatie het boek van Clazien Medendorp: 'Gerrit Schouten, botanische tekeningen en diorama's uit Suriname'). In het verleden zijn er gaten in de kast geboord waarin lampjes hebben gezeten. Dit gat zat op een moeilijke plek achter de boot. De gaten zijn weer dichtgemaakt omdat ze niet origineel zijn. Het aanbrengen van een aantal replica luikjes mbv lipjes Japans papier en tarwestijfsel. Herstellen van insectenschade mbv Japans papier (begin van roeispaan). De techniek is hier goed zichtbaar (de - bijna platte - papieren poppetjes zijn door de kunstenaar gevormd in een mal) Schade: vervorming (in dit geval is het poppetje bijna doorgescheurd op zijn middel) Schade: vervorming van poppetje en ontbreken van deel hekwerk boot Tijdens de restauratie Na de restauratie |
![]() |
Het naaisel van het kleine Psalmenboekje was op de rug gebroken, het ruggebord en achterschutblad ontbraken, band en boek waren van elkaar gescheiden. Het boekblok is opnieuw genaaid op touwtjes. Gemarmerde schutbladen en papieren 'oortjes' zijn aangebracht. Een nieuwe rug van (met acrylverf op kleur geverfd) linnen is aangebracht onder het oude (gescheurde) linnen. Na restauratie |
![]() |
Het kunstwerk, een pasteltekening, is tegen de achterzijde van een kromgetrokken houthoudend passe-partout gelijmd. Het karton van het passe-partout is eerst zo dun mogelijk gemaakt door het m.b.v. een scalpel te splitsen. De dunne kartonlaag die overbleef is met een gel ingevocht zodat hij verwijderd kon worden met een spatel. De oude lijmlaag is op dezelfde manier verwijderd. De dunne kartonlaag die overbleef is met een gel ingevocht zodat hij verwijderd kon worden met een spatel. De lijmlaag is op dezelfde manier verwijderd. De dunne kartonlaag die overbleef is met een gel ingevocht zodat hij verwijderd kon worden met een spatel. De lijmlaag is op dezelfde manier verwijderd. |
![]() |
Doosje met een penning. Ik behandelde het doosje; een metaalrestaurator de penning. Zelfklevend tape en lijmresten heb ik verwijderd m.b.v föhn, rubbercement gum en aceton. Het doosje na behandeling. Hoedendoos met op alle randen breed bruin zelfklevend tape. De nog plakkerige lijmlaag van het tape was tussen de papiervezels getrokken en bleek niet goed te verwijderen zonder de dunne bedrukte papierlaag te beschadigen. Na het verwijderen van alle tape is op de achtergebleven lijmresten een 'poultrice' (papje) aangebracht dat een oplosmiddel bevat. Op deze foto is het niet afgedekt, maar in het echt werd het meteen afgedekt met een vel transparant polyester folie zodat het oplosmiddel genoeg tijd had om de lijm op te lossen alvorens te verdampen (in de afzuigkast). Tijdens dit proces wordt de opgeloste lijm opgezogen door de 'poultrice'. Als deze helemaal droog is kan hij eenvoudig van het papier worden geveegd. Na restauratie |
![]() |
Onder kop en kont zit een frame, gemaakt van bamboe latwerk bespannen met Japans papier. Het lijf en de kop zijn gemaakt van textiel en papier. Gloeilampen vormen de beweegbare ogen. Het papier op de kop is op sommige plekken meerder keren over elkaar beschilderd (hij is echt gebruikt vroeger), het papier is gedecoreerd met reepjes bont, metalen ringetjes, kleine spiegeltjes en strookjes beschilderd papier. Zowel de papieren bespanning van de frames als de beschilderde papieren delen van de kop waren erg gescheurd. Textielrestaurator Saskia Rijsdijk en ik hebben dit object samen geconserveerd. Ik heb vooral meters scheuren in het papier hersteld. Onder mijn 'favoriete objecten' was dit wel de stoffigste! Voor/tijdens behandeling: Links is nog niet afgestoft, rechts wel Tijdens behandeling: wit lint is gebruikt om gelijmde delen tijdelijk vast te klemmen Beschadigd papier met opgeplakte spiegeltjes en reepjes (opgegeten) bont Tijdens behandeling Na behandeling: scheur (midden boven) hersteld met gekleurd Japans papier Tijdens behandeling Voor behandeling Tijdens behandeling Het met papier bespannen frame aan de achterkant (de kont van de leeuw)tijdens behandeling Tijdens behandeling; herstellen van scheuren met Japans papier Tijdens behandeling: kop van de leeuw aan binnenkant; erg stoffig! Tijdens behandeling: kop van de leeuw stofzuigen aan de binnenkant; erg stoffig! Kop van restaurator in leeuwenbek (afstoffen) |
![]() |
Een aantal luciferdoosjes van houtspaan en papier. Een deel ervan was beschadigd en een deel bestond alleen nog maar uit de bovenkant van het hulsje.
Een aantal luciferdoosjes van houtspaan en papier. Dit deel bestond alleen nog maar uit de bovenkant van het hulsje. Van dun karton bekleed met gekleurd Japans papier heb ik een reconstructie van de doosjes gemaakt. De originele bovenkant is hierop vastgezet met tarwestijfsel. Om deze 5 doosjes bij elkaar te houden is een simpel kartonnen bakje gemaakt. |
![]() |
Twee stroken uit een barometer. Het papier is verkleurd, verzuurd en bros geworden door inwerking van licht en van het klimaat binnen de houten barometerkast. Eerst moeten de stroken van de achterkartonnen gepeld worden. Vanaf de achterzijde wordt het karton verwijderd Omdat het papier zo bros is wordt er een facing aangebracht door een dun vel Japans papier op de voorzijde te plakken; nu zijn de stroken beter hanteerbaar en blijven afgebroken fragmenten op zijn plek Om de stroken te kunnen spoelen, wassen, bleken en ontzuren zonder verlies van afgebroken fragmenten heb ik de stroken elk tussen twee stukken nylon horregaas genaaid Na het spoelen, wassen, spoelen, ontzuren, bleken, spoelen, nog een keer ontzuren en een dag later bufferen zijn de natbehandelingen in een klaar (het gaas kan er weer af) Ontbrekende delen worden op de lichtbak aangestukt met Japans papier (onderste rand naast de strik) Na het aanstukken worden de stroken aan de achterzijde gedoubleerd met Japans papier. Ze worden tussen vilt gedroogd Van de linkerstrook zie je de achterkant met het Japanse papier (het steekt uit) dat gebruikt wordt om de stroken vast te zetten om op maat gemaakte stukken zuurvrij museumkarton. De rechterstrook is al klaar Bovenaan de achterzijde van de eerste strook, in het midden het oude achterkarton, en onderaan de voorzijde van de tweede strook |
![]() |