Het is belangrijk om afgebroken elementen vast te zetten om verdere schade (rafelen) te voorkomen. Het is belangrijk om afgebroken elementen vast te zetten om verdere schade (rafelen) te voorkomen. Losse stukjes kunnen op deze wijze weer op hun plek worden vastgezet. Losse stukjes kunnen op deze wijze weer op hun plek worden vastgezet. Groot reparatiestuk van gekleurd Japans papier, voor en na het aanbrengen op de achterzijde van een mat. Aan de voorzijde is dit nauwelijks zichtbaar. Groot reparatiestuk van gekleurd Japans papier, voor en na het aanbrengen op de achterzijde van een mat. Aan de voorzijde is dit nauwelijks zichtbaar. Groot reparatiestuk van gekleurd Japans papier, voor en na het aanbrengen op de achterzijde van een mat. Aan de voorzijde is dit nauwelijks zichtbaar. |
![]() |
Boekje gemaakt van boombast met (lijmresten van) zelfklevend tape erop. stukje zelfklevend tape en lijmresten Over het boekje wordt een bekerglaasje met daarin de damp van een oplosmiddel geplaatst. Een stuk polyester folie beschermt de rest van het boekje. De door de damp zacht geworden lijm is mechanisch verwijderd. |
![]() |
Geklopte boombast is gemaakt van op elkaar geslagen vezels van de binnenste bast van bepaalde heesters en bomen (de binnenste bast is het lichter gekleurde deel van de bast onder de buitenlaag, tot op het hout). Er worden viltige, papierachtige vellen van gemaakt (soms erg groot) waar oa kleding van gemaakt wordt. Het is onderhevig aan hetzelfde verval als papier; scheuren, schimmelen en aantasting door insecten. In het verleden werden gaatjes hersteld met stukjes geklopte boombast (zie de laatste foto: de licht gekleurde stukjes), tegenwoordig is het gebruikelijk om hier een veel dunnere en toch sterke Japanse papiersoort voor te nemen. |
![]() |
In het verleden werden gaatjes hersteld met stukjes geklopte boombast (zie de licht gekleurde stukjes), tegenwoordig is het gebruikelijk om hier een veel dunnere en toch sterke Japanse papiersoort voor te nemen. Het japanse papier is hier nog nat, maar heeft ongeveer de kleur van het doek. 'doeken' van geklopte boombast kunnen vrij groot zijn. |
![]() |
Afgebroken elementen die een gat veroorzaken worden hier aangevuld met smalle strookjes op kleur geverfd Japans papier. na behandeling De resten van een afgebroken spijltje zijn weer met elkaar verbonden door er een rolletje van Japans papier tussen te lijmen. Een ontbrekende deel met een scheur in de rand Het ontbrekende deel in de rand is aangevuld met een pasta op basis van houtschuursel (fijner dan zaagsel). Een loszittend element is vastgezet met een draadje katoenen garen. Het aangevulde deel is na droging geretoucheerd met acrylverf. na behandeling |
![]() |
Museum Bronbeek bezit een collectie blanke wapens (zwaarden, degens, messen etc.) met bijbehorende schedes. De schede beschermt het metaal tegen stof en vocht en het beschermt de drager tegen het wapen. Gaten in een schede zijn niet wenselijk ivm stof en klimatologische invloeden. Omdat de schede een museale functie heeft kan een restauratie met Japans papier voldoen. De eerste schede kon snel worden behandeld. Bij deze was het gat groter en heb ik eerst een stokje aangebracht om het Japanse papier op te laten steunen. Een deel van het gat is met kneedbaar hout gedicht. Helemaal dichtmaken op deze manier is lastig omdat je niet weet hoeveel kneedbaar hout er aan de binnenkant van de schede uit zal gaan steken (je kunt er niet goed bij aan de binnenkant) detail Het stokje en kneedbare hout komen gedeeltelijk onder het Japanse papier maar moesten ook geretoucheerd worden Het (geverfde en geretoucheerde)Japanse papier steunt op het stokje waardoor de contour van de schede doorloopt |
![]() |
De scheuren in deze marinehoed heb ik in een aantal fasen hersteld. De vervorming van het materiaal was te erg om het in een keer goed te kunnen vastzetten. Uiteindelijk is er alleen tarwestijfsel en (later geretoucheerd) Japans papier gebruikt. tijdens behandeling tijdens behandeling tijdens behandeling, onderkant na behandeling na behandeling Ontbrekend deel in rand van hoed De restauratie met gekleurd Japanse papier is bijna niet te zien doordat de (met stijfsel) gelijmde randen van het papier met een borsteltje in het reliƫf van het vlechtwerk zijn geklopt. Geplet hoedje. Het is eerst in een vochtkamer gelegd om de gebroken en verbogen elementen weer buigbaar te maken. Het is gedroogd op een op maat gemaakte steun. Met behulp van katoenen garen is opnieuw verband aangebracht in de breuken. Het blijft fragiel en moet op de steun bewaard worden. |
![]() |